Žijeme vo vzrušujúcej dobe… Každým dňom máme lepšie a modernejšie technológie, média sú plné predpovedí o našej budúcnosti a pokrok za posledných dvadsať rokov bol vo väčšine oblastí nášho života doslova prevratný. Avšak stále sú oblasti, kde nenapredujeme tak rýchlo, ako by sme si želali. Napríklad osobná doprava. Vývoj tu síce bol, ale v porovnaní s internetom, mobilnými telefónmi či osobnými počítačmi je minimálny. Namiesto revolúcie je to len pomalá evolúcia. S frontálnym útokom elektromobility a víziou autonómnych áut to však vyzerá, že sa to konečne zmení. Väčšina odborníkov sa zhoduje, že ak chceme vidieť, kam sa osobná doprava posunie, mali by sa pozerať na Čínu.

Na skok do minulosti

Keď sa bavíme o elektrických autách automaticky myslíme na budúcnosť. Ale elektrické autá sú tu takmer tak dlho, ako autá so spaľovacím motorom. V roku 1900 bola viac ako tretina všetkých áut elektrická! Ich prevaha bola pochopiteľne najmä v mestách, predsa len aj dnes je najviac elektrických áut práve v mestách. Autá so spaľovacími motormi mali totiž jednu veľkú nevýhodu. Aby človek klasické auto naštartoval, tak musel najprv namáhavo točiť ťažkou železnou kľukou v motore. Keď sa podarilo vyriešiť tento zásadný problém vynálezom elektrického štartéra, elektrické autá zažili svoju prvú veľkú prehru. V tom čase neponúkali nič ďalšie, čím by mali nad bežnými autami výhodu. O návrat sa ešte niekoľkokrát pokúsili, ale väčšinou nie veľmi úspešne. V posledných rokoch to však vyzerá, že s pokrokom technológií a vývojom batérií bude tento boj elektrického a spaľovacieho motora možno konečne vyrovnaný. Je to aj vďaka osobnostiam ako Eleon Musk, ktorý stojí na čele boja za elektrické autá. Ale aj tým, že súčasná technológia je konečne tam, kde ju potrebujeme. Úder pod pás pre spaľovacie motory však v posledných rokoch uštedrila Čína. Batérie a elektrické autá sa totiž stali ich stávkou na budúcnosť.

Pre a proti

Pri debate o elektrických autách tu máme večnú debatu pro a proti. Ľudia, ktorí elektrickej budúcnosti neveria, tvrdia že elektrické autá majú príliš veľa nedostatkov. Ich dojazd nie je dostatočný, dobíjanie batérií je príliš zdĺhavé a neexistuje poriadny spôsob recyklácie batérií. Okrem toho nabíjacích staníc nie je dostatok a vybudovanie ich infraštruktúry je príliš komplikovaný a drahý proces. Navyše tradičné autá so spaľovacím motorom prešli obrovskými zmenami, už ani zďaleka nie sú tak neefektívne ako kedysi, sú tiché a ľahko sa s nimi jazdí. Mnohí vravia, že spolu s výrobou batérii vlastne elektrické auta nie sú vôbec ekologickejšie. Kým veľa z týchto argumentov je oprávnených, ten posledný bol úspešne vyvrátený.

Tábor, ktorý sa elektrických aut nevie dočkať, je naopak nadšený jednoduchosťou konštrukcie elektrických áut, ktorá prispieva k ich jednoduchej údržbe a dlhšej životnosti. Nadchýnajú ich možnosti lepšieho prepojenia na moderné technológie späté s budúcnosťou autonómnych aut. Veľa ľudí si to ešte neuvedomuje, ale autonómne autá tu budú jazdiť pravdepodobne do troch rokov. No a v neposlednom rade sú elektrické autá ekologickejšie. A rozdiel ako tieto autá vplývajú na životné prostredie sa neustále zväčšuje v prospech elektrických áut. V obrovských a extrémne znečistených aglomeráciách, ako sú Peking, Mumbai, New York, Tokio a ďalšie, by elektrické autá dokázali priniesť ekologickú revolúciu.

Nech už sa nachádzate v ktoromkoľvek tábore, jedno je jasné. Tentokrát myšlienka elektrických áut neplánuje odznieť tak ľahko ako v minulosti. Ako teda vyzerá súčasná situácia elektrických áut?

Elektrické auta vo svete

Európa

Európa je rozhodne svetový líder v environmentálnych reformách. Málokde na svete je životné prostredie chránené tak intenzívne, ako v Európe. Ale doprava je práve jedna z najslabších stránok tejto snahy. V rámci EU máme veľké rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Máme tu však jednu, ktorá do počtu elektrických áut na počet obyvateľstva vedie nielen v Európe, ale na celom svete.

Nórsko

Až 40% všetkých predaných aut v Nórsku sú elektrické autá. Nórsko je jedným z mála miest na svete, kde vďaka snahám vlády vychádza kúpa elektrického auta lacnejšie ako kúpa bežného auta. Situácii v Nórsku sa detailne venoval Denník N, odporúčam si prečítať ich výbornú reportáž: 2

USA

USA je kolískou moderných technológii a tak je pochopiteľné, že majú svoje popredné miesto aj v elektromobilite. A to nielen do počtu elektrických áut v krajine, ale aj vo vývoji. Avšak rovnako ako v Európe, ani v USA nie je situácia rovnaká po celej krajine. Mekkou moderných technológií a aj elektromobility je Kalifornia. Nachádzajú sa tu takmer všetky start-upy zamerané na vývoj elektrických áut. Podobne ako v Nórsku, aj v USA hrajú dôležitú úlohu snahy vlády. USA dotuje prvých 200 000 predaných kusov elektrických áut každej automobilke. Tesla a General motors, najväčší predajcovia elektrických aut v USA, však toto číslo veľmi rýchlo naplnia a je otázne, aký to bude mať dôsledok.

Japonsko

Japonsko má svoje svetové prvenstvo vo veľkosti vybudovanej infraštruktúry. Žiadna iná krajina nie je na príchod elektrických áut pripravená lepšie, ako je Japonsko. Avšak kým automobilky ako Toyota a Nissan berú budúcnosť elektrických áut vážne a podporuje ich aj japonská vláda, obyčajní Japonci to tak zrejme nevidia. Iba 1% zo všetkých predaných aut v Japonsku sú elektrické autá.

Čína

Za rok 2018 bolo v Japonsku predaných cez 250 000 elektrických aut, v Nórsku 300 000, v celej Európe jeden milión, v USA 1,1 milióna. Čína však prekonala všetky tieto čísla. Dokopy.

S viac ako 2,5 miliónmi predaných elektrických áut predala Čína viac elektrických áut, ako všetky ostatné krajiny dokopy. Ešte zaujímavejšie však na tom je, že Čína sa k tomuto číslu dostala šprintom. V roku 2013 predali iba 10 000 elektrických áut. Shenzhen, Sillicon valley Ázie, je jediné mesto na svete, kde sú všetky autobusy elektrické. A v tomto roku (2020) chcú mať aj všetky taxíky v meste elektrické. Do roku 2025 chce Čína kompletne zakázať spaľovacie motory vo verejnej doprave. To sa týka nielen taxikárov, ale aj všetkých ľudí, ktorí ponúkajú svoje služby cez aplikácie na zdieľanie jázd (V Číne je to aplikácia Didi, ktorá kúpila aktivity Uberu v Číne). Všetko nasvedčuje tomu, že rozdiel predaných elektrických áut v Číne oproti zvyšku sveta sa bude každým rokom iba zväčšovať.

Prvým krokom boli obrovské dotácie v hodnote neuveriteľných 56 000 000 000 USD na kúpu elektromobilov. Nie všetky druhy áut sú dotované, batérie musia byť recyklovateľné po článkoch a nie po celých batériách, aby sa dala uplatniť dotácia. Len pre zaujímavosť, autá Tesly musia recyklovať celú batériu a preto na ne dotácie neplatia.

Ďalším nástrojom je zaťaženie vlastníctva auta so spaľovacím motorom. Túto taktiku využilo napríklad aj Nórsko. V Číne je hlavným nástrojom obmedzenie počtu registrovaných poznávacích značiek v mestách a zníženie dostupnosti cenou. Registrácia značky sa v Šanghaji, Pekingu a Shenzhene môže vyšplhať až ku 12 000 € (auto už musíte mať kúpené)! A aj keď sú ľudia ochotní tieto peniaze zaplatiť, značiek nie je dosť. V Pekingu sa k značke dostane len 0.2% žiadateľov mesačne. Záujemcovia sa losujú, v Šanghaji hádajú presnú hodnotu ceny značky. Neplatí, že vyššia cena vyhráva, ale presnejší odhad. Tieto obmedzenia dali vzniknúť úplne novému podnikaniu. Existujú agentúry, ktorým môžete zaplatiť a o značky žiadajú vo vašom mene prostredníctvom väčšieho množstva žiadaniek, aby vám zlepšili šance na úspech. Rodina môže mať maximálne jednu značku, jedno auto. Značky sa nesmú voľne predávať, ale môžu sa prenajímať. A aby toho nebolo dosť v Pekingu môžete podľa čísla vašej značky chodiť na ulicu buď len počas nepárnych, alebo párnych dní v týždni. Žiadne z týchto opatrení však neplatí pre elektrické autá.

Odrazili sa od elektrických motoriek

Čína nezačala svoj románik s elektromobilitou autami a ani autobusmi, ale motorkami. Tento románik prerástol v lásku v roku 1999, keď čínska vláda zaviedla obmedzenia na vlastníctvo motoriek so spaľovacím motorom a naopak, každú elektrickú motorku ktorá neprekročí 20km/h začala považovať za bicykel. Netreba na ňu vodičský preukaz a šofér môže jazdiť kadiaľ sa mu zachce. To malo dva zásadné dôsledky. Elektrická motorka sa stala jedným z najnebezpečnejších dopravných prostriedkov na svete a dnes sú na uliciach každého čínskeho mesta milióny motoriek. Na svete je dnes okolo 250 miliónov elektrických motoriek a z toho 99% je v Číne. V Číne, Indii a juhovýchodnej Ázii je viac ako 900 miliónov ľudí, ktorí jazdia na elektrických motorkách. Pre porovnanie je to takmer rovnaké číslo ako ľudí na autách. Tých je miliarda.

Keď ceny elektrických motoriek začali byť dostupné aj pre chudobných ľudí, Číňania prešli z bicyklov na elektrické motorky. Dnes si už od 1000 RMB (cca 120€) môžete kúpiť ako tak dobrú elektrickú motorku, dajú sa zohnať, ale aj lacnejšie. Avšak Číňania začali časom bohatnúť naozaj rýchlo a aj kúpa auta prestala byť nedostupnou záležitosťou najbohatších. V roku 1980 sa v Číne predalo 5000 áut t, v roku 2009 to bolo 13,6 milióna. Čína sa stala najväčším trhom na svete na výrobu, a aj spotrebu áut a predbehla tak USA. Pochopiteľne, takýto rýchly nárast automobilovej spotreby spôsobil aj rýchly nárast znečistenia. Znečistenie začalo byť také vážne, že v roku 2013 mu vláda vyhlásila vojnu. A to aj na úkor ekonomického pokroku. Environmentálne reformy sa odvtedy každým rokom sprísňujú a Čínou doslova zatriasli.

Výroba elektrických áut sa stala kľúčovým priemyslom pre štát. Vďaka tomu dostáva tento priemysel veľa stimulov od vlády. Od finančných dotácii, cez výhodnejšie daňové zaťaženie, až po ľahšie hľadanie talentov a kľúčových zamestnancov. A to nielen v rámci Číny, ale aj zo zahraničia. Okrem toho Čína každým rokom zavádza nové nároky na automobilky fungujúce na čínskom trhu. Zaviedli kvóty na počty predaných elektrických áut na každú firmu, ktorá predáva viac ako 30 000 áut ročne. Firmy, ktoré tieto kvóty nesplnia si ich buď budú môcť kúpiť od iných automobiliek, alebo budú musieť odísť z čínskeho trhu. Podobný systém funguje aj v Kalifornii. Väčšina automobiliek tak musí k elektrickým autám pristupovať zodpovedne, ak chcú zostať na čínskom trhu. A to chcú. Veď napríklad Voklswagen predáva 40% celoročnej produkcie v Číne. BMW v Číne predáva viac áut ako hocikde inde na svete. Čína časom plánuje v mestách zakázať spaľovacie motory úplne. Dieselové motory v osobných autách vo väčšine Číny nie sú už teraz, iba benzínové.

Ďalším krokom vlády a aj súkromných firiem je budovanie infraštruktúry na elektrické autá. Každé veľké parkovisko musí mať dvadsať percent parkovacích miest na nabíjanie. Dnes ma Čína okolo 700 000 nabíjacích staníc. Veľa ľudí si autá nabíja doma. Okrem toho sa Čína pohráva aj s infraštruktúrou na okamžité výmeny vybitých batérií za dobité, namiesto dobíjania.

Prečo Číne na elektrických autách záleží

Životné prostredie nebolo jediným dôvodom, prečo sa Čína rozhodla pre budúcnosť elektrických áut. A ani najdôležitejším. Ak Číne vyjde stávka na elektrické autá, získa tým viac, než by tou istou výhrou získala akákoľvek iná krajina. A aj preto žiadnej inej krajine na elektromobilite nezáleží tak veľmi, ako Číne. Dôvod je vlastne jednoduchý. Čínu celý svet pozná ako továreň sveta. Ako zdroj lacnej pracovnej sily, nekvalitných produktov a krajinu so zlým životným prostredím. Čo na tom, že to už neplatí, predsudky väčšiny sveta zostali. Čína sa túži z tohto renomé vymaniť von. Veľmi chce nahradiť, alebo aspoň dobehnúť USA na pozícii svetového lídra v nových technológiách, určovaní budúcnosti a šírením svetových hodnôt. Vo väčšine oblastí však Čína dobieha rozbehnutý vlak. V zábavnom priemysle vedia, že Hollywood nedobehnú. Tak v ňom aspoň masívne a ticho investujú. Internet vidí Čína inak ako zvyšok sveta a tieto pohľady sú väčšinou nekompatibilné. Čína má síce silných výrobcov mobilných telefónov a osobných počítačov, ale navždy budú tieto firmy bojovať s povesťou lacných kópií amerických produktov. Častokrát oprávnene. Zostáva vývoj batérií a elektrických áut. Nielenže je to produkt, ktorý svet potrebuje. Je to produkt, kde sme ako svet v porovnaní s inými technológiami extrémne pozadu. Čína tu vidí pole pre vyrovnaný súboj.

Ak sa Číne podarí vyhrať budúcnosť o batérie a aj elektrické autá, mohla by to byť práve Čína, ktorá prinesie očakávanú revolúciu v osobnej doprave a v nových spôsoboch práce s energiou. Katapultovalo by ju to tak do pozície technologického lídra. Urýchlilo by to proces vymanenia sa z pozície továrne sveta, pomohlo by to spomaľujúcej sa ekonomike a aj dôležitým environmentálnym reformám. Skrátka, bolo by to víťazstvo na mnohých frontoch.

Už raz vyhrali

Keď začal svetový boj o pozíciu lídra na poli solárnych panelov, čínska vláda zainvestovala milióny dolárov do vývoja solárnych panelov a dala tak vzniknúť stovkám firiem. Vďaka obrovskej produkcii solárnych panelov a veľkej konkurencii sa čínskym firmám podarilo znížiť náklady na výrobu a v roku 2000 vyradili Nemecko z pozície svetového lídra v solárnej technológii. Následne čínska vláda vybrala kľúčové firmy, s ktorými začala ďalej spolupracovať na ďalších zlepšeniach a veľa z kvanta nových firiem časom umrelo. Trh sa tak prečistil a dnes Čína produkuje 60% svetových solárnych panelov.

Podobnú stratégiu používajú aj pri výrobe batérií. Čína má oproti zvyšku sveta ešte aj jednu obrovskú výhodu. Päťdesiat až sedemdesiat sedem percent materiálov používaných na výrobu batérii je pod kontrolou Číny. Kobalt a lítium sú materiály, bez ktorých batérie dnes nevyrobíme. V Číne je 35% svetovej zásoby kobaltu a 50% zásoby lítia. Toto samo o sebe je veľký predpoklad na úspech. Už dnes Čína najväčším výrobcom batérií na svete a v roku 2021 sa má táto produkcia zoštvornásobiť.

Prvé kroky k výhre

Čína si vybudovala obrovský trh elektrických áut. Dnes je v Číne 393 firiem, ktoré vyvíjajú elektrické autá. Päťdesiat päť z toho má licencie na výrobu áut. I keď po skončení štátnych dotácii sa predpokladá, že prežije okolo 10% firiem. Medzi nimi bude rozhodne zopár najdôležitejších favoritov.

Firma Xiaopeng stavia na charizme svojho majiteľa a na spolupráci s Alibabou. Tá kúpila startup tohto dnes iba 27 ročného technologického evangelistu, ktorého tým katapultovala do pozície technologickej celebrity. Po akvizícii Alibaba investovala do jeho novej snahy o vybudovanie dôležitého hráča na poli elektromobility.

Firma BJEV sa snaží uspieť stavbou infraštruktúry na výmenu vybitých batérii za nabité, miesto ich dobíjania. Takéto výmenné stanice stavajú najmä v odľahlejších regiónoch Číny, ako napríklad provincia Xinjiang. Momentálne majú 100 staníc. Z toho 34 je v Pekingu. Do roku 2022 plánujú postaviť ďalších 3000 staníc. To by stačilo na pol milióna áut.

Do troch rokoch budú elektrické autobusy lacnejšie ako autobusy so spaľovacím motorom v každej situácii. Na tomto stavia firma Yutong, ktorá sa zameriava práve na elektrické autobusy. Dnes dodáva produkty do celého sveta. Väčšina svetových elektrických autobusov vo svete je práve z Číny. A to buď od firmy Yutong, alebo BYD. V roku 2017 bolo v USA 333 elektrických autobusov. Z toho 300 dodala čínska firmy BYD.

Firma BYD je najstarší a najdôležitejší výrobca elektrických áut v Číne. Firma vznikla v roku 1990 ako výrobca batérii do telefónov. Názov pravdepodobne vznikol náhodným spájaním písmen tak, aby sa nachádzali relatívne vpredu v abecedných zoznamoch. Dnes firma tvrdí, že ich názov je skratka vety: Build your dreams (vybuduj si svoj sen). Z batérii úspešne rozšírili podnikanie do automobilového priemyslu. V roku 2000 vyrábali 5% áut so spaľovacím motorom na čínskom trhu. Zakladateľ firmy BYD Wang Chuanfu patrí s hodnou 5 miliárd USD k najbohatším ľuďom Číny. Firma neustále rastie a zaujala tak investorov z celého sveta. Napríklad americký miliardár Warren Buffet kúpil 10% ich akcií. V roku 2017 predali BYD 110 000 elektrických áut. To bolo o 7000 viac ako Tesla celosvetovo. Podčiarkuje to príhoda, keď sa novinári pýtali Eleona Muska čo si myslí o budúcej konkurencii z Číny. Musk na túto otázku odpovedal posmešne: „A videli ste tie ich autá? Majú čo robiť aby prežili v Číne, nikdy sa ich nebudeme musieť báť na medzinárodnom trhu“. Avšak nielenže v roku 2017 prekonali predaje Tesly o 7000 áut, medzi rokmi 2011 a 2018 boli BYD v zisku každý rok. Firma Tesla bola v zisku iba dva štvrťroky vo svojej histórii.

Dnes BYD dodáva batérie aj do automobilov konkurencie. Napríklad do všetkých elektrických BMW. Čo je pozoruhodné, keďže batéria predstavuje 40% ceny auta. Ich elektrické autobusy jazdia v Londýne, Kalifornii, a Paríži. BYD je najdôležitejším hráčom na poli elektrických áut, keďže v mnohom prekonáva aj notoricky známu Teslu. Je to prvýkrát, kedy je Čína prvá vo vývoji niektorej z moderných technológii. BYD je tak spolu s Huawei kľúčovou firmou na poli geopolitického vplyvu Číny a budeme o nich ešte veľa počuť.

Ako to celé skončí?

Čína nemá výhru jasnú. Majú niekoľko problémov, s ktorými sa treba vyrovnať. Trh nedôveruje čínskym výrobkom, majú povesť nekvalitných. Ľudia sa môžu báť kúpy auta z Číny. Okrem toho majú povesť nekvalitných kópií amerických produktov. Aj BYD začal tvrdým kopírovaním amerických a európskych áut. I keď dnes sa to už obracia a stále viac amerických firiem kopíruje čínske inovácie.

Čína má obrovské problémy s obvineniami zo špionáže a nedostatočnej bezpečnosti ich technológii (či už účelových, alebo z nedbalosti).

Ďalším zásadným problémom je zdieľanie dát s čínskou vládou. Elektrické autá a v blízkej budúcnosti najmä autonómne autá odosiélajú obrovské množstvo dát na spracovanie. Ťažko povedať, či si svet zvykne na to, že idú aj do Číny a tým pádom čínskej vláde. Deje sa to už dnes, len sa o tom moc nehovorí. Volkswagen, Nissan, aj Tesla, všetci odovzdávajú anonymné údaje zo svojich áut na čínskych cestách vláde. Môžete si ich dokonca aj pozrieť na stránkach. Čína tvrdí, že je to za účelom zlepšenia služieb a infraštruktúry. Čo je určite pravda. Otázka je, či to je celá pravda.

Čína taktiež stále zaostáva vo vývoji autonómnych áut. Ich software sa pravdepodobne ešte vôbec nemôže rovnať americkým firmám Google, Waymo, Uber a Tesla. Veľmi veľa čínskych startupov začínajúcich s vývojom autonómnych áut v Číne bolo založených ľuďmi zo Sillicon valley. Stretávajú sa však s politickým tlakom Ameriky, ktorá nečaká dlho s obvineniami zo špionáže a kradnutia technológií. Nie vždy pravdivých.

Na druhej strane Číne na úspechu naozaj záleží. Viac než ktorejkoľvek inej krajine. S vývojom ich vlastného navigačného systému, s obrovskými peniazmi, ktoré čínska vláda investuje a fungujúcimi, rýchlymi a efektívnymi nariadeniami centrálnej vlády sa im to môže podariť. Minimálne boj o elektrické autá. Či vyhrajú na poli autonómnych áut, je otáznejšie. Som zvedavý, ako sa to skončí. Jedno je ale isté. Ja sa už autonómnych áut neviem dočkať.

Ako to zmení koronavírus?

Túto reportáž som napísal v čase, keď som ani v najmenšom netušil čo náš čaká. Svet sa za posledné dva mesiace zmenil na nepoznanie. Aký bude mať koronavírus vplyv na budúcnosť dopravy? Netuším. Ale predstavte si že by v čase pandémie fungovali autonómne taxíky. Prišlo by pre vás auto bez šoféra, pred jazdou a po jazde by sa automaticky vydezinfikovalo a takáto jazdy by neohrozovala ani vás, ani šoférov. Mne by sa takáto budúcnosť páčila. Príde? Podľa mňa áno, otázka je iba kedy. Koronavírus ju môže ako spomaliť, tak aj zrýchliť. Uvidíme. V každom prípade svet, ako sme ho poznali, sa skončil. Ale o tom už som rozprával na mojom videoblogu:

Ďalšie čítanie

  1. https://qz.com/1489228/beyond-the-tesla-bubble-the-future-of-electric-cars-is-being-scripted-in-china/
  2. https://qz.com/1517386/the-full-list-of-chinas-electric-carmakers/
  3. https://qz.com/1492853/inside-byd-largest-electric-vehicles-maker/
  4. https://data.qz.com/2018/premium-ev/?g=1
  5. Poznávacie značky v Pekingu
  6. Zoznam kníh
  7. https://qz.com/guide/electric-cars/
  8. https://www.scmp.com/topics/electric-cars
  9. https://www.curbed.com/2018/5/4/17320838/china-bus-shenzhen-electric-bus-transportation
  10. https://e.dennikn.sk/1760424/analytik-halus-elektromobily-maju-na-slovensku-polovicne-emisie-cena-sa-vrati-za-desat-rokov/
  11. https://dennikn.sk/716990/odpustili-im-dane-myta-a-jazdia-v-bus-pruhoch-vitajte-v-norsku-kralovstve-elektromobilov/